Emotionele intelligentie: oh zo belangrijk.
Doorheen mijn carrière merk ik vanuit mijn omgeving op dat er veel misvattingen over EQ, of emotionele intelligentie, zijn. In deze blog ontkracht ik de grootste mythes om terug een beter beeld te kunnen geven van wat Emotionele intelligentie nu juist wél en niet is.
1. "Het draait allemaal om empathie"
Je kent ze wel. De grote leiders à la Steve Jobs. Niet bepaald een voorbeeld van empathisch gedrag. Maar toch super succesvol.
Emotionele intelligentie gaat niet over empathie an sich.
Het gaat over het vermogen om in je eigen spiegel te kijken, je eigen gevoelens en die van anderen te herkennen, die te managen en vooral om effectief te communiceren met anderen.
Met andere woorden: door emotioneel intelligente behoud je de balans tussen je sociale, emotionele en intelligente competenties. Zó bereik je resultaat.
2. "Je hebt het in je, of niet"
Klopt niet. Je kan het wel degelijk ontwikkelen door bijvoorbeeld verborgen delen van jezelf beter te leren kennen. Zo krijg je jouw blinde vlekken onder ogen. Je ontdekt andere facetten.
Of je kan leren zien dat de basis waarop je overtuigingen gebouwd zijn, gevoelens zijn die ontstaan zijn vanuit bepaalde ervaringen. Zo verander je en word je emotioneel intelligenter.
3. "Mensen met een hoog EQ zijn te grote pleasers"
Als mens geven we graag. We helpen de andere graag. Zo groeien we ook en voeden we ons hart. Soms gaan we hier inderdaad te ver in en verliezen we onszelf.
Maar… daarin schuilt juist je intelligentie, want door dit in te zien kan je telkens je balans vinden en behouden.
Vaak voelen mensen wel wanneer ze “er over” gaan, alleen neemt hun denken over en gaan ze over hun grenzen, met alle lichamelijke gevolgen van dien.
4. "Het heeft geen grote impact op je beslissingen"
Natuurlijk wel.
Ik herinner me een coaching sessie die ik gaf aan een manager. Zijn dieper weten gaf aan dat de zakendeal waar hij al jaren op hoopte, niet zou doorgaan. Hij vertrok toch op zakenreis en kwam teleurgesteld terug. Hoe vlugger dat je luistert naar de kleine signalen die je krijgt, die echt oppikt en ernaar handelt, hoe succesvoller je kan zijn.
Door echt te luisteren, diepgaand onderzoek te doen, en je dossiers goed te bestuderen, krijg je helderheid. Zo kan je veel vroeger ingrijpen, en veel tijd en energie winnen.
5. "Je EQ aanscherpen is makkelijk om te doen"
Als je echt met je levenspijnen, frustraties en negatieve overtuigingen aan de slag gaat, dan kan dit best onzeker aanvoelen. “Waar ben ik godsnaam mee bezig?” – vraag je jezelf dan waarschijnlijk af.
Maar als je durft voelen, durft groeien…dan gebeurt er plots een omslag. Na het lange werken, gaan mensen rondom jou zeggen: “Je bent veranderd. Je bent krachtiger, rustiger of creatiever geworden”.
Desondanks dat het moeilijk is, neemt het niet weg dat het niet mogelijk is! Interesse? Lees dan vooral nog eventjes verder.
Bij Pantelco geven wij regelmatig opleidingen over hoe je onder andere je EQ kan aanscherpen, en hoe je op die manier dichter tot jezelf én je klant kan staan. We geven je de sleutel om jezelf sterker te voelen in élk klantencontact en om sneller het vertrouwen te winnen.
Met andere woorden, jouw communicatie wordt naar een hoger niveau getild. Heb je interesse in deze praktische opleiding?
We geven hier binnenkort een dagopleiding hierover!
Heb je interesse, maar kan je niet op geplande datum? Wij geven ook opleidingen op maat en plannen samen met jou de datum in.