Klantgericht communiceren in tijden van inflatie
“Peter, hoe bieden we -desondanks de inflatie- toch nog een goede klantenervaring aan?”
Dit is uiteraard een heel relevant topic, aangezien we ons allemaal in een context bevinden waar klanten meer en meer op zoek zijn naar goedkopere opties.
Op korte termijn zijn er alvast 2 oplossingen: het verhogen van je prijs & het schrappen van je kosten. Bijzonder is dat er heel veel bedrijven zijn die dit succesvol kunnen toepassen én klantgericht(er) te werk kunnen gaan. Hoe? Lees het hier!
1. Het verhogen van je prijs
Dit is natuurlijk totaal niet hetgene waar klanten op aan het wachten zijn. Maar toch is het vaak nodig om zelf als bedrijf succesvol te blijven. Hoe pak je zoiets dan aan, en hoe communiceer je dit naar buiten?
Wees transparant
Vertel de échte reden waarom je jouw prijs verhoogt. Wees open en eerlijk over waarom dit nodig is. Het tonen van kwetsbaarheid is niet altijd even slecht, het kan zelfs vertrouwen winnen.
Wees proactief
Vertel dit op voorhand zodat de klant niet schrikt bij de volgende factuur.
Licht je medewerkers in over de prijsverandering
De reden dat ik deze erbij zet is omdat er soms een serieuse ‘gap’ zit in de beslissingsmakers en customer service medewerkers. Vaak weten de medewerkers te weinig over de context waardoor antwoorden zoals “dit is iets dat vanuit hogerop beslist werd” vaak voorkomen, wat klanten een onzekere indruk nalaat.
2. Het schrappen van je kosten
Om rond te kunnen komen dienen bedrijven helaas vaker en vaker kosten te schrappen. Vaak is customer service dan de zondebok. Dat is oké, maar het is wel belangrijk om hier slim mee om te gaan.
Creëer momentum. Small Gestures, Big Impact.
Probeer het schrappen van kosten te compenseren met de klantenervaring op te krikken. Heb je een webshop? Stop dan een freebie in het pakketje, of steek er een persoonlijk briefje bij. Verzamel je de verjaardagen van je klanten? Stuur ze een verjaardagskaart. Hoe zien jouw after sales eruit? Vraag jij om feedback na de service, en of ze tevreden zijn? Het zijn de kleine dingen die een groot verschil kunnen nalaten. Klanten voelen zich gehoord.
Self Service
Heeft jouw bedrijf al een online agenda om afspraken te maken? In welke mate hebben jullie geautomatiseerde processen? Hoe duidelijk is jullie webiste? De regel is, hoe complexer je dienst/product, hoe meer info je in de FAQ sectie zet. Houd bij wat de meest voorkomende vragen zijn en bundel de antwoorden op de FAQ pagina. Op die manier zijn klanten niet alleen sneller geholpen, maar kunnen je customer service medewerkers zich nuttiger inzetten, wat hén ook meer voldoening biedt.
Maar wat nu op lange termijn?
In welke mate ben je bereid om te investeren op korte termijn, om vertrouwen te winnen op lange termijn?
Hoe lever je op lange termijn een goede klantenervaring in tijden van hoge inflatie?
Voor mij persoonlijk is er één cruciale vraag die elk bedrijf zich moet stellen: In welke mate ben je bereid om te investeren op korte termijn, om vertrouwen te winnen op lange termijn?
Bij Pantelco geven we op maat gemaakte en -open trainingen. We doen samen, gefocust op jouw case, een deepdive in hoe jij de klantenervaring kan optimaliseren en hoe je, zélfs in tijden van inflatie, het verschil kan (blijven) maken.
Hoe kan Pantelco helpen?
Pantelco dompelt je onder in een training waarin we oplossingsgericht nadenken, en hoe jouw bedrijf écht impact kan (blijven) maken. Heb je al stappen gezet, maar zoek je stratgesich advies? Of wens je graag een training hoe jouw customer service afdeling nog klantgerichter kan worden?
Vrijwel alles is mogelijk. Check onze eerstvolgende open trainingen, of vraag hier een training op maat aan.
Ontwikkel je graag je eigen training?
Ook dat kan! Laat je gegevens dan even hieronder achter & geef aan waar jij en je collega’s nood aan hebben. Wij nemen vervolgens contact op met een eerste voorstel op maat, uiteraard vrijblijvend.