Vindt u ook het werven en coachen van contact center medewerkers veeleisend en tijdsintensief?
Door het selectie- en begeleidingsproces doordacht aan te pakken en door intelligent te coachen krijgt u de juiste medewerkers. Het wordt bovendien gemakkelijker om contact center medewerkers aan boord te houden. In deze blogpost zetten wij alvast enkele handige tips op een rijtje!
1. Ken uw medewerker!
Alles begint bij de selectie van een nieuwe medewerker! Wilt u hierin een doorbraak maken? Breng dan de cruciale werkmotivaties in kaart.
Bijvoorbeeld; de medewerker moet voor deze job:
- Graag werken met procedures.
- Zelfstandig kunnen werken.
- De leiding aan anderen kunnen overlaten.
- Open staan voor feedback.
- Graag gedurende langere tijd soortgelijk werk doen.
Deze motivaties zullen ervoor zorgen dat de kandidaat zal aarden in een welbepaalde werkcontext. En dus ook met plezier naar het werk zal komen! Wanneer u rekening houdt met de werkmotivaties, dan werkt u veel grondiger dan wanneer u alleen focust op competenties.
2. Doe een praktijktest.
Hier heeft u twee opties. Ofwel doet u zelf een uitgebreide screening met reële situaties of u maakt gebruik van de assessment tool voor telefoonskills van Dirk Van Put.
Gaat u zelf aan de slag? Betrek dan uw huidige medewerkers bij dit proces. Hun feedback is goud waard! Vergeet ook de talenkennis van uw kandidaat niet te testen en het juiste niveau in kaart te brengen. Een onmisbare vaardigheid voor uw nieuwe contact center medewerker! Ga er niet van uit dat zijn of haar talenkennis voldoende is. Dit blijkt meestal niet zo te zijn.
3. Check!
Wilt u weten of de job de kandidaat op het lijf geschreven is? Controleer dan de referenties van de sollicitant via de telefoon en screen grondig zijn of haar cv. Gebruik ook een vaste methodiek voor het interviewgesprek en check de cruciale werkmotivaties met behulp van de juiste slimme vragen. Zo kunt u nagaan of de medewerker wel goed scoort op de cruciale werkmotivaties. De inzichten op Jobmotivation kunnen hierbij een handje helpen!
4. Passen de contact center medewerkers bij je team?
Zodra u zicht heeft op de belangrijkste motivaties van het team, weet u of die nieuwe medewerker zal aarden in het team. Of waar het schoentje zal wringen! Zo voorkomt u veel frustraties en respecteert u de energie van uw team!
Een praktijkvoorbeeld:
De meeste medewerkers van een team houden ervan om vanuit samenhorigheid resultaten te behalen. Ze hechten veel belang aan een goed gevoel op de werkvloer. Een leuke attentie met Sinterklaas en Pasen, een etentje nu en dan, een knuffel, het krijgen van coaching, teamactiviteiten, enz.. Het zijn allemaal zaken die hen de broodnodige energie geven. En u staat op het punt iemand binnen te halen die enorm competent lijkt, maar dat hele teamgedoe maar niks vindt… (dat blijkt wanneer u de juiste vragen stelt en hiernaar peilt). U kunt zo wel raden dat dit geen goeie match is!
5. Coach!
Bepaal duidelijk wat u verstaat onder ‘coaching’. Kiest u ervoor om regelmatig uw medewerkers individueel te begeleiden? Zet dit bovenaan uw to-do lijstje en hou vol! Op lange termijn verdient deze tijdsinvestering zich vlot dubbel en dik terug! Nog een tip: spreek de taal van uw medewerker en gebruik die woorden waarmee u direct de klik maakt. Ze rollen zo uit onze online motivatiebevraging!